Polecamy
  • Mamy szanse więc się uczmy
    Edukacja w dzisiejszych czasach to jedna z głównych kwestii, aby dojść na sam szczyt. Wcześniej na pewno trzeba się poświęcić, bez tego nie ma co liczyć na korzyści. Ciężka praca …
  • Szansa na lepszą przyszłość
    W dzisiejszych czasach niewątpliwie ważnym czynnikiem w życiu każdego z nas jest wiedza. To w dużej mierze od naszej wiedzy i naszego doświadczenia, zależy kim będziemy w przyszłości i jaki …
  • Międzywydziałowe studia dla ambitnych i niezdecydowanych
    Wielu młodych ludzi ma dzisiaj ogromny problem z wyborem własnej drogi zawodowej czy życiowej. Oczywiście są tacy, którzy już od najmłodszych lat wiedzą, że w przyszłości będą pracować w banku, …
Strony

Szkolnictwo nizsze

Bliżej połowy XIX w. postępy czyniło też szkolnictwo niższe. W okresie tym wprowadzono w Górnej Kanadzie powszechny system nauczania podstawowego, w latach pięćdziesiątych ustanowiono tam analogicznie system kształcenia na poziomie średnim. Twórcą tego systemu był Eger-ton Ryerson (1803—1882), duchowny metodystów, reformator polityczny i dziennikarz, pierwszy rektor Victoria College w Cobourg. Na stanowisku superintendenta oświaty w latach 1844—1876 udoskonalił on w Ontario organizację szkolnictwa średniego. Przez szereg lat redagował też czasopismo poświęcone wychowaniu („Journal of Education”). W tym czasie władza świecka w coraz już większym stopniu patronowała rozwojowi oświaty przy znacznym nadal udziale instytucji kościelnych różnych wyznań. Wzrost oświaty sprzyjał rozwojowi prasy, powstawało wiele czasopism, nieraz tylko efemeryd, świadczących o rosnących zainteresowaniach Kanadyjczyków sprawami politycznymi i zagadnieniami ogólnymi. Przez dłuższy czas były to jedyne „zabytki” literatury kanadyjskiej. Tylko w Nowej Szkocji, gdzie dzięki obecności wykształconych lojalistów głębsze były korzenie tradycji kulturalnej, jeszcze przed połową XIX w. pojawiły się dzieła piśmiennictwa rodzimego, o lokalnej jednak w istocie wartości.

Comments are closed.