Polecamy
  • Edukacja dzieciEdukacja dzieci
    Edukacja dzieci jest bardzo zróżnicowana. Wszystko zależy od tego do jakiej szkoły dziecko chodzi. Wiadomo, iż są szkoły nieco lepsze, jak i te uważane za gorsze. Każda szkoła jest porównywana …
  • Sposoby na szybkie zapamiętywanieSposoby na szybkie zapamiętywanie
    Zapamiętywanie jest umiejętnością, którą w dzisiejszych czasach praktycznie każdy z nas stara się w jak największym stopniu rozszerzać. Z całą pewnością musimy się zgodzić co do tego faktu, że nauka …
  • Korzyści z naukiKorzyści z nauki
    Bardzo istotnym czynnikiem, który ma wpływ na całe nasze życie jest nauka. To w dużej mierze od nauki i naszej wiedzy zależy, kim będziemy w przyszłości i jaki zawód będziemy …
Strony

Szkolnictwo nizsze

Bliżej połowy XIX w. postępy czyniło też szkolnictwo niższe. W okresie tym wprowadzono w Górnej Kanadzie powszechny system nauczania podstawowego, w latach pięćdziesiątych ustanowiono tam analogicznie system kształcenia na poziomie średnim. Twórcą tego systemu był Eger-ton Ryerson (1803—1882), duchowny metodystów, reformator polityczny i dziennikarz, pierwszy rektor Victoria College w Cobourg. Na stanowisku superintendenta oświaty w latach 1844—1876 udoskonalił on w Ontario organizację szkolnictwa średniego. Przez szereg lat redagował też czasopismo poświęcone wychowaniu („Journal of Education”). W tym czasie władza świecka w coraz już większym stopniu patronowała rozwojowi oświaty przy znacznym nadal udziale instytucji kościelnych różnych wyznań. Wzrost oświaty sprzyjał rozwojowi prasy, powstawało wiele czasopism, nieraz tylko efemeryd, świadczących o rosnących zainteresowaniach Kanadyjczyków sprawami politycznymi i zagadnieniami ogólnymi. Przez dłuższy czas były to jedyne „zabytki” literatury kanadyjskiej. Tylko w Nowej Szkocji, gdzie dzięki obecności wykształconych lojalistów głębsze były korzenie tradycji kulturalnej, jeszcze przed połową XIX w. pojawiły się dzieła piśmiennictwa rodzimego, o lokalnej jednak w istocie wartości.

Comments are closed.